Telefon:
+48 514 954 083
Biuro:
ul. Śląska 9
45-307 Opole
+48 514 954 083
Adam Kornacki
+48 797 174 200
Igor Łopato
biuro@primadom.net.pl
Pon - Sob
8:00 - 18:00
W drugim półroczu 2024 roku ma ruszyć nowy program – Kredyt Mieszkaniowy na Start – który umożliwi zaciągnięcie kredytu hipotecznego na preferencyjnych warunkach z dopłatami do rat. Ostateczne warunki wsparcia nie są jeszcze znane, a konsultacje w tej sprawie wciąż trwają, jednak już na ten moment Ministerstwo Rozwoju i Technologii zapowiedziało sporo interesujących detali. Sprawdźmy, na czym ma polegać program i kto z niego skorzysta!
Do tej pory na uzyskanie kredytu na zakup mieszkania lub domu czy też budowę mogły pozwolić sobie osoby o stosunkowo wysokich zarobkach i tym samym zdolności kredytowej. Wsparciem dla wielu było skorzystanie z wcześniej wprowadzonego programu rządowego Bezpieczny Kredyt 2%, który jednak nie był w zasięgu m.in. par w związkach nieformalnych czy osób o niskich dochodach ze względu na ograniczenie możliwości wnioskowania ze współkredytobiorcami. Planowany, nowy program Kredytu Mieszkaniowego na Start ma być dostępny dla szerokiej grupy społeczeństwa i dawać więcej korzyści.
Zgodnie z założeniami ogłoszonymi przez Ministra Rozwoju i Technologii program będzie polegał na rządowych dopłatach do kredytów. Osoby spełniające wymogi będą mogły liczyć na bardzo niskie oprocentowanie kredytów hipotecznych przez 10 kolejnych lat. Co ważne, mają występować kryteria dochodowe dla wnioskodawców, ale górne limity kwoty kredytu nie zostały określone.
Rząd proponuje, aby dopłaty do rat kredytu hipotecznego były wypłacane w wysokości zależnej od wielkości gospodarstwa domowego (liczby osób w rodzinie). Dopłata zostanie tak ustalona, aby obniżała oprocentowanie kredytu dla określonego przedziału kwotowego do:
Ponadto program zakłada się, że zaciągnięty kredyt ma mieć oprocentowanie stałe i być spłacany w formule rat malejących. Dopiero po 10 latach będzie można przejść na oprocentowanie zmienne. Co ważne, będzie można wziąć kredyt na dowolną kwotę (po spełnieniu wymogów banku), nie będą obowiązywać maksymalne limity kwoty kredytu. Oznacza to, że dopłaty nie muszą dotyczyć całości pożyczanej kwoty. W tej kwestii również ustalono limity na podstawie wielkości gospodarstwa domowego:
Wyjaśniając – jeśli np. rodzice mający dwoje dzieci zaciągają kredyt na 550 tys. zł, to w ramach programu otrzymają dopłaty, które obniżą oprocentowanie do 0,5% i obejmą wyłącznie 500 tys. zł z kwoty kredytu (zgodnie z powyższymi limitami). Co więcej, w miastach na prawach powiatu, gdzie wartość odtworzeniowa 1 mkw. lokalu znacząco odbiega od średniej, wskazane kwoty będą wyższe o 10% lub 20%.
W odróżnieniu od wcześniej oferowanych form dofinansowania program ten ma być dostępny dla szerokiej grupy beneficjentów:
Celem programu jest umożliwienie zakupu pierwszego mieszkania, domu lub jego budowy. O dofinansowanie mogą więc ubiegać się osoby, które nie posiadają jeszcze własnej nieruchomości. Można natomiast mieć częściowe (nie wyższe niż 50%) udziały w prawie własności. Jeśli więc np. odziedziczyłeś lub otrzymałeś w darowiźnie część mieszkania czy domu, wciąż możesz starać się o udział w programie.
Wyjątek stanowią natomiast rodziny, które mają przynajmniej troje dzieci. Wówczas, nawet jeśli posiadają nieruchomość, mogą starać się o kredyt z dopłatą w celu chociażby poprawy swoich warunków mieszkaniowych.
Ważnym warunkiem skorzystania z programu będzie miesięczny dochód. Jego wysokość ma być ustalana w zależności od liczby osób w rodzinie. Na chwilę obecną wiadomo, że kryterium maksymalnych dochodów pozwalających na udział w programie jest stosunkowo wysokie i wygląda następująco dla gospodarstwa:
Co ważne, osoby, które chcą kupić mieszkanie, ale przekraczają wskazane progi, wciąż mogą się starać o zakwalifikowanie do programu. W takich przypadkach dopłaty mają być jedynie odpowiednio pomniejszone. Proponowane jest ich obniżanie w zależności od liczby złotych ponad kryterium.
Jednym z najistotniejszych elementów badanych przy zaciąganiu kredytu jest zdolność kredytowa potencjalnego kredytobiorcy. Planując zaciągnięcie kredytu można w pewien sposób przygotować się i poprawić swoją zdolność kredytową. W procesie analizy wniosku oceniane są zarówno dochody jak i wszelkie zobowiązania klientów.
Szczególną uwagę należy zwrócić na swoje zobowiązania, w szczególności krótkoterminowe. Rata każdego posiadanego przez nas kredytu w większości przypadków liczona jest do obciążeń. Warto zatem zastanowić się czy nie mamy możliwości wcześniejszej spłaty posiadanej pożyczki czy kredytu. Jeśli do spłaty pozostało na przykład 5 rat w wysokości 500 złotych, to korzystniej będzie spłacić taką pożyczkę wcześniej, tak aby ta rata nie była brana już do obciążeń. Co prawda część banków stosuje zasadę, że jeśli do spłaty takiego zobowiązania pozostały mniej niż 3 raty, to nie jest ono brane do obciążeń, ale w sytuacji gdy tych rat do uregulowania jest więcej, warto zastanowić się nad całkowitą spłatą takiej pożyczki.
Podobnie sytuacja wygląda z kartami kredytowymi i przyznanymi w rachunku osobistym liniami odnawialnymi. Część banków realnie ocenia sposób i poziom wykorzystania tych produktów licząc do zdolności kredytowej określony procent (3-6%) od rzeczywistego zadłużenia. Niestety inne banki przyznane limity traktują w całości jako potencjalne zadłużenie i nawet jeśli w ogóle nie korzystamy z naszych kart kredytowych, to w znaczący sposób obniżają one naszą zdolność kredytową, w szczególności gdy są to karty z dużym limitem. W tej sytuacji rozwiązaniem może być likwidacja limitów w ROR i zamknięcie kart kredytowych.
Co to jest kredyt hipoteczny?
Kredyt hipoteczny, to w uproszczeniu długoterminowy kredyt bankowy, którego zabezpieczeniem jest nieruchomość. Cele na jakie można przeznaczyć kredyt hipoteczny:
Jak wygląda proces zaciągania kredytu hipotecznego?
Proces ubiegania się o kredyt hipoteczny jest dłuższy i bardziej skomplikowany niż w przypadku kredytów gotówkowych. Można podzielić go na kilka etapów:
Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania kredytu?
Istnieją 4 grupy dokumentów niezbędnych do otrzymania kredytu hipotecznego:
Mimo jednakowego procesu kredytowego, każdy bank pracuje na własnym zestawie formularzy bankowych. Różnią się także wymagania dotyczące dokumentów dodatkowych. Dlatego ważne jest, aby do danego banku składać właściwe dla niego dokumenty, a przede wszystkim na aktualnych formularzach.
Co warto wiedzieć, biorąc kredyt hipoteczny?
Składając wniosek kredytowy warto wiedzieć czym jest LTV, jaki wpływ na ratę kredytu ma WIBOR i do czego służy księga wieczysta. Poniżej wyjaśniamy najważniejsze pojęcia.
Oprocentowanie kredytu – oznacza ile odsetek w skali roku zapłacimy za udzielony kredyt. Banki podają oprocentowanie kredytu hipotecznego jako sumę marży i WIBOR-u.
Marża kredytu – jeden z elementów składowych oprocentowania kredytu. Wysokość marży zależy od kwoty kredytu, wysokości wkładu własnego, skorzystania z innych produktów banku (np. karty kredytowej, konta, itp.)
WIBOR – teoretyczna stopa procentowa po jakiej banki są skłonne pożyczać między sobą środki na rynku międzybankowym. Najważniejsza stopa procentowa na rynku dla kredytobiorców, gdyż to od niej uzależnione jest oprocentowanie kredytów złotowych. Na wysokość stawki Wibor w pośredni sposób wpływ mają stopy procentowe Narodowego Banku Polskiego.
LTV (loan to value) – wskaźnik określający stosunek wartości kredytu do wartości nieruchomości, którą jest zabezpieczony kredyt. Aktualnie wskaźnik LTV nie może przekroczyć 80%, a przy zastosowaniu ubezpieczenia niskiego wkładu własnego nie może być wyższy niż 90%.
Wkład własny – kwota środków własnych, którą kredytobiorca musi przeznaczyć na zakup nieruchomości. Minimalny wymagany wkład własny to 20%, a przy zastosowaniu ubezpieczenia niskiego wkładu własnego wystarczy wkład własny o w wysokości 10%. Część banków jako wkład własny może potraktować także inną nieruchomość należącą do kredytobiorcy.
Księga wieczysta – rejestr, w którym zapisany jest stan prawny nieruchomości. Pozwala on ustalić, kto i jakie prawa posiada w związku z daną nieruchomością, czy toczą się wobec właścicieli jakieś postępowania egzekucyjne, czy nieruchomości jest obciążona hipoteką.
Prowizja – to jednorazowa opłata na rzecz banku udzielającego kredyt. Jej wysokość ustalana jest jako procent od wartości kredytu.
Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) – całkowity koszt kredytu ponoszony przez konsumenta, wyrażony jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym. Przy wyliczaniu RRSO pod uwagę bierze się nie tylko odsetki, ale także inne koszty ponoszone przez kredytobiorcę, takie jak ubezpieczenia, prowizje, inne opłaty, np. za wycenę nieruchomości.
Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z działu kredytów.
Każdy kredyt hipoteczny możemy spłacić wcześniej. Oczywiście starajmy się brać pod uwagę fakt wcześniejszej spłaty już w chwili zaciągania kredytu. W przypadku kredytów ze zmienną stopą procentową rekompensatę za wcześniejszą bank może zastrzec tylko w pierwszych 3 latach trwania umowy kredytowej. Opłata nie może być wyższa niż 3% spłacanej kwoty i nie może przekroczyć kwoty odsetek naliczonych od spłacanej kwoty w okresie roku od momentu faktycznej spłaty. Dla kredytów ze stałą stopą procentową opłatę bank może pobrać w całym okresie obowiązywania stałego oprocentowania. Wysokość rekompensaty nie może być wyższa niż koszty kredytobiorcy bezpośrednio związane z przedterminową spłatą. Pamiętajmy, że spłacamy tylko bieżącą kwotę zadłużenia. Odsetki przestają być naliczane, ponieważ nie mamy już żadnego zobowiązania wobec banku. W przypadku częściowej spłaty kredytu w większości banków będziemy mieli dwa wyjścia: pozostać przy obecnej wysokości raty, co skróci nam okres kredytowania lub pozostać przy okresie kredytowania zapisanym w umowie, zyskując tym samym mniejszą ratę miesięczną.
Tak, z tym, że nie w każdym banku i nie zawsze na całą wartość inwestycji. Jest na rynku kilka banków, które oferują kredyty dla cudzoziemców bez karty pobytu z dochodami z zagranicy. Banki te wymagają wówczas większej ilości dokumentów, z tłumaczeniem obcojęzycznej dokumentacji przez tłumacza przysięgłego. Czasami spotykamy się też z zapytaniem, czy cudzoziemcy mogą zaciągać kredyty hipoteczne w Polsce na zakup nieruchomości za granicą. Obecnie nie ma takiej możliwości. Podstawowym problemem jest ewentualna egzekucja tak zabezpieczonej wierzytelności.
W przypadku liczenia zdolności kredytowej na podstawie dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej bank rozpatruje wiele zmiennych. Zaczyna od podstawowej informacji – jak długo działalność gospodarcza jest prowadzona. W tej chwili wśród ofert na rynku minimalny wymagany okres prowadzenia działalności wynosi 6 miesięcy. Standardem jest jednak okres 12 miesięcy. Wśród ofert znajdziemy też banki, które wymagają aż 24 miesięcznego okresu prowadzenia działalności. Kolejną ważną informacją dla banku jest sposób rozliczania się z urzędem skarbowym (zasady ogólne, ryczałt, karta podatkowa). W zależności od sposobu rozliczania się inaczej liczona jest zdolność kredytowa. Najczęstsze przypadki dotyczą tzw. księgi przychodów i rozchodów. W takiej sytuacji bank uśrednia dochód z 12 ostatnich miesięcy i taką wartość przyjmuje do obliczania zdolności. W większości przypadków dochód brany do zdolności kredytowej jest dochodem netto. Dlatego ważne jest, czy przedsiębiorca płaci podatek liniowy czy progresywny. Wydawać by się mogło, że jeśli mamy już średni dochód powalający nam spłacać ratę kredytu, otrzymamy pozytywną decyzję. Otóż niekoniecznie. Większość banków zwraca jeszcze uwagę na tzw. stabilność dochodów. Chodzi mianowicie o to, aby w każdym miesiącu dochody były na zbliżonym poziomie (rozbieżności do 30%). W przypadku działalności gospodarczej banki interesuje także terminowość klienta w rozliczaniu się z ZUS i Urzędem Skarbowym. Pamiętajmy o tym, aby zwrócić się do tych instytucji o odpowiednie zaświadczenia o nie zaleganiu z płatnościami. W chwili składania wniosku kredytowego wystarczy jednak pisemne oświadczenie klienta, że zaległości nie posiada. Przyspiesza to procesowanie wniosku, doprowadzając do decyzji kredytowej. Natomiast warunkiem podpisania umowy kredytowej będzie już dostarczenie oryginalnych zaświadczeń.
Większość banków pozwoli kredytobiorcy zdecydować, jak będzie wyglądała spłata kredytu po jego częściowej spłacie. W tym przypadku możliwe są dwie opcje: można pozostać przy obecnej wysokości raty, skracając okres kredytowania lub zmniejszyć kwotę miesięcznego zadłużenia. Spłacając mniejszy kredyt przy zachowaniu poprzedniej raty spłaci się go szybciej. Pozostawiając natomiast ten sam okres kredytowania zmniejsza się rata kredytowa. Pamiętajmy, żeby poinformować bank o naszym wyborze. W przeciwnym razie może się okazać, że bank sam podjął decyzje, co wcale nie musi być korzystne dla kredytobiorcy.
Nabycie praw z umowy zawartej z developerem może być jak najbardziej kredytowane przez banki. W takiej sytuacji konieczna będzie trójstronna umowa, w której deweloper wyrazi zgodę na przeniesienie prawa do nieruchomości wynikającego z pierwotnej umowy.
Odpowiednie zaświadczenie o spłacie kredytu i zgodzie na wykreślenie hipoteki większość banków wystawia w terminie do 14 dni roboczych.
Dochody z umów zlecenia i o dzieło są wyliczane w bardzo różny sposób, praktycznie każdy bank liczy to według własnych zasad.
Niestety, ale na dzień dzisiejszy żaden z banków w Polsce nie udziela kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na zakup nieruchomości poza granicami kraju, nawet jeśli zabezpieczamy się na nieruchomości zlokalizowanej w Polsce. Jedynym rozwiązaniem (niestety dosyć drogim) może być zaciągnięcie pożyczki hipotecznej z zabezpieczeniem na nieruchomości w Polsce.
W raporcie BIK znajdują się informacje o zaciągniętych kredytach, niezależnie od tego czy są one już spłacane czy jeszcze nie.
W przypadku dochodów uzyskiwanych za granicą wymagane jest zaświadczenie o zatrudnieniu na formularzu banku, wyciągi z ROR i kart kredytowych z trzech ostatnich miesięcy. Jest to ten sam zestaw dokumentów jak przy dochodach w Polsce, z tym że bank wymaga aby zostały one przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego, wyjątkiem są tu dokumenty w języku angielskim – takie dokumenty akceptowane są w niektórych bankach w oryginale. Przy dochodach uzyskiwanych poza granicami kraju wymagany jest najczęściej wyższy wkład własny.
Tego typu zaległości nie będą raczej problemem w uzyskaniu kredytu. Banki szczegółowo sprawdzają jakość i terminowość obsługi zobowiązań głównie wobec banków.
Korzyści pożyczki hipotecznej to: